logo

lauantai 29. marraskuuta 2014

Habitat avasi Helsinkiin mustana perjantaina

SISUSTUS

Ranskalainen Habitat on ollut suosiossani jo vuosia. Pariisin matkoillani minulla oli aikaisemmin tapana valita hotelli, joka sijaitsi suuren sisustusliikkeen naapurissa. Tämä antoi mahdollisuuden tuulettaa sisustussuuntauksia ja napata kyytiin pieniä ihanuuksia.

Nyt olen tyytyväinen siitä, että yritys vihdoin on jalkaunut myös Suomeen. Stockmannin shop in shop osastona ranskalaisen modernin tyylin vaikuttavuus ei päässyt oikeuksiinsa.



Avajaiset ajoitettiin maailmalla ostohysteriapäivänä tutuksi tulleeseen kiitospäivän jälkeiseen ns. mustaan perjantaihin (Black friday). Ja hysteriahan avajaisissa vallitsi siitä huolimatta, että samaan perjantaihin liittyy myös luonnonsuojeluväen "älä osta mitään" teema.

Itse en ostanut mitään, en periaatteen vuoksi vaan siksi, että myymälä oli liian täynnä. Suurehkoissa ja avarissa esillepanoissa ei oikeastaan päässyt näkemään kokonaisuutta, koska aina oli joku edessä kasseiseen ja paksuine talvitakkineen. Tyylikkyyden pystyi kuitenkin aistimaan avajaistarjousten keskelläkin.


Joulu oli tietysti vahvasti esillä, kun avajaiset ajoittuivat adventin alle, Yllättävää oli alakerran suurien ikkunasomiteiden slaavilainen  teema. Mystiset kupolikatot jäivät jotenkin irrallisiksi siitäkin huolimatta että moderneissa joulutavaroissa oli häivähdys kuparia tai koukeroa.


Habitatin lanseerausmainonta on ollut ihaltavan hauskaa tarinankerrontaa. Yritys on pyydellyt anteeksi kilpailijoiltaan, naapureiltaan ja helsinkiläisiltä. Eilisen Hesarin etusivulla "vahingossa" ilmestynyt rankankielinen mainos ilmestyi tänään suomeksi. Teaserilmoittelussa esiin otettu kilpailija IKEA päätyi matkimaan Habitatin tyyliä omassa ilmoittelussaan.
Habitat varmasti haastaakin Ikean asteen persoonallisemmalla otteellaan. Samoihin volyymeihin se tuskin kuitenkaan yltää eikä ehkä tähtääkään.


Ilmoittelussa on yhdistynyt tarina, design ja tarjoukset tyylikkäällä tavalla. 60-luvun lopun betonihirvitys Makkaratalokin on noussut designluokkaan retrona. Saman ajan halvat muovijakkarat ovat Vintage designia. Punaisia on vielä jäljellä. Harkitsen ostamista.


Toivotaan, että sama tuore linja voi jatkua Suomen taloustaantumasta huolimatta.
Keskeinen sijainti rautatie- ja metroaseman kupeessa ihan ydinkeskustassa pitänee myymälän myös lähitulevaisuudessa ruuhkaisena ja toivottavasti kannattavana.


Terveisin,

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti