logo

sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Soul - maailman designpääkaupunki ennen Helsinkiä

CITY OF DESIGN

Muotoilun maailmanjärjestö Icsid (International Council of Societies of Industrial Desing) valitsi Soulin maailman designpääkaupungiksi vuonna 2010. Valinnan perusteina olivat vakuuttavat ohjelmat: kansainväliset designtapahtumat, neljä mittavaa kaupunkikuvaa ja kaupungin toiminnallisuutta muuttavaa rakennusprojektia sekä kaupungin asukkaille suunnatut desingohjelmat.

Kävin viime viikolla puoliskoni kanssa tutustumassa Souliin ja näkemäni perusteella ei voi kuin olla äärimmäisen tyytyväinen siitä, että Helsinki on perinyt Soulin tittelin. Kovassa seurassa painitaan, kun tämä titteli saadaan.


Designpääkaupunkina 10 miljoonan asukkaan Soul halusi korostaa uutta tulemistaan pehmeiden arvojen ja luovan energian keskuksena. Pilvenpiirtäjät, ihmisvilinä ja liikenne kertovat suurkaupungin todellisuudesta. Mutta taustalla on varmasti kunnianhimoinen tahto rakentaa kaupungista miellyttävä ja esimerkillinen  elinympäristö. Tavoitteena on myös tehdä designista tärkeä osa Soulin kansainvälistä brändiä ja luoda kaupungista maailmanlaajuisesti designin johtava keskus.

Huimia tavoitteita, mutta hyvällä tiellä kaupungissa ollaan. Vuonna 2005 valmistunut uusi kansallismuseo kertoo kunnianhimosta ja korkeasta kansallistunnosta. Se on jo rakennuksena upea monumentti. Sisäänpääsy on ilmainen ja museossa on aivan oma, suorastaan ainutlaatuinen lasten museo, jossa maan historiasta kerrotaan lapsille mielenkiintoisella ja hauskalla tavalla ja modernein keinoin.






Toinen merkittävä museo on saanut vaikutteita New Yorkin Guggenheim-museosta. Se on Samsung-yhtiön perustama, näyttävä taidemuseo, jossa myös on lapsille oma koulutus- ja kulttuurikeskus. Suuret yritykset saavat verohelpotuksia panostuksistaan taiteen- ja kulttuurin eteen, mikä näkyy siinä, että monilla merkittävillä brändeillä on niiden nimeä kantava museo tai galleria.




Maan hallintoa ja matkailua esittelevä näyttelyskus (Cheongwadae Sarangchae) on niin ikään upea arkkitehtooninen ilmestys. Ja sielläkin on otettu käyttöön uusimman teknologian keinot mielenkiintoisten ja monitahoisten esittelyjen rakentamisessa.



Uusinta uutta edustaa rakenteilla oleva Dongdaemun Design Plaza. Maailmalla tunnetun arkkitehti Zaha Hadidin suunnitelmiin perustuva kokonaisuus muuttaa kaupunkikuvaa. Se rakentuu japanilaisten miehityksen aikana tuhoutuneen Soulin linnan raunioille, joiden päälle on jo tosin välillä on ehditty rakentaa Soulin muotimaailman mekka, jossa on 37 muotitavarataloa ja 35.000 pienempää myymälää.

Uusi suunnitelma on nimeltään "Metonymic Landsape". Sen tavoitteena on yhdistää alueen historialliset,  kulttuurilliset, sosiaaliset ja taloudelliset seikat kaupunkikuvan kanssa. Käytännössä osa historiallisesta linnamuurista restauroidaan ja muotimaailman 10.000 ihmistä työllistävästä alueesta rakennetaan entistä miellyttävämpi ja toimivampi työskentelyalue.


Uusi ehdotus  ovat näyttävästi esillä  Dongdaemun Design Plaza -informaatiokeskuskessa, josta on tullut alan ammattilaisten suosima vierailukohde. Meiltäkin kysyttiin iltapäivällä, olimmeko unohtaneet tulla vierailulle aamulla vierailleen Aalto-yliopiston suomalaisryhmän kanssa. Ja kun kerroin ihan yksityisestä halusta vierailuun, jouduin vastaamaan olinko arkkitehti vai design-ihminen. Esittely rakentui sen mukaan, tarjolla on mm. uusia rakennusratkaisuja tai innovatiivisia sisustuskokonaisuuksia.


Uuden keskuksen oli alun perin tarkoitus valmistua tämän vuoden lopulla, mutta rakennusprojekti on joiltakin osin viivästynyt ja keskuksen avajaisia kaavaillaan nyt vuoteen 2014.
Upea kokonaisuus, jossa jo esittelymateriaalit - sekä painetut että audiovisuaaliset - ansaitsisivat erityispalkinnon.

Terveisin,




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti