kotiliesi

maanantai 10. syyskuuta 2018

Amos Rexin avajaisnäyttely vie virtuaalitodellisuuteen

Helsingin Lasipalatsin ja vanhan linja-autoaseman aukiolle on noussut uusi moderni Amos Rexin -taidemuseo. Alueen arkkitehtuurissa yhdistetään kolmen vuosisadan rakentamista mielenkiintoisella tavalla yhteen. Museon teräsbetoniset kupoliholvit ovat herättäneet mielenkiintoa ja saaneet vierailijat kiipeilemään kyljillään.


Kupoliholvit luovat kontaktin maan alla sijaitsevan museon ja sitä ympäröivän kaupunkimaiseman välille. Niiden ikkunat toimivat molempiin suuntiin.



Uskaliaimmat kiipeilijät nousevat korkeuksiin. Toivoa sopii, että kiipeilyssä pidetään maalaisjärki mukana ja vältytään onnettomuuksilta.



Pääsisäänkäynti museoon on Mannerheimintien puolelta. 
Lipunmyynnin vieressä, katutasossa on myös museomyymälä. 
Vinkki: Yhdeltä museomyymälän kassalta voi lunastaa pääsytarran museokortilla - mutta vain museokortilla. Tämä voi olla hyvä tieto ruuhkahetkinä, kun sisäänpääsy jonoutuu ulos asti.


Itse näyttelytila on maan alla ja sinne laskeudutaan leveitä, kauniita portaita pitkin.



Silmät kiinnittyvät kattorakenteisiin. Alakuvassa näkyvät pyöret elementit ja kattoikkuna ovat myös keskeissä roolissa yhdessä teoksessa.


Avajaisnäyttely tuo virtuaalitodellisuuden museoon tavalla, jota on harvoin nähty Suomessa. Japanilaisen Team Labin teos Massless on syntynyt yli 500 ammattilaisen voimin. Tiimiin kuuluu taiteilijoiden, arkkitehtien ja graafisten suunnittelijoiden lisäksi suuri joukko animaattoreita ja koodareita.

Näyttely alkaa teoksella Black Waves, jossa tummat aallot vellovat tulijaa vastaan. Japanilaisessa taiteessa on kautta historian kuvattu tsumaninomaisia hyökyaaltoja. Tämä animaatioteos on jatkumoa nykytaiteen keinoin. Korkeat hyökyaallot ovat vaikuttavia ja todellisen tuntuisia.
Tunnelma on kuitenkin rauhallinen ja musiikki vahvistaa kokonaisuutta. Aallokon ääressä on helppo viivähtää - rauhoittua.


Seuraavan teoksen nimi on Graffiti Nature. Se on ihastuttavan kaunis ja värikäs teos, josta sekä aikuiset että lapset ovat haltioissaan. Kännykät tallentavat selfieitä mitä hurjimmissa värikomboissa, kukkasten, perhosten, valaiden ja liskojen keskellä.


Interaktiivinen teos saa ihmiset koskemaan pintoja. Värit ja aihet vaihtuvat juuri, kun niistä on saamaisillaan kiinni.





Suuren kupolisalin pyöreistä elementeistä koostuvat kattorakenteet ja isot kattoikkunat tulevat osaksi juuri tähän saliin suunniteluussa teoksessa Vortex of Light particles. Salin holvirakanne, jossa ei ole yhtään pylvästä mahdollistaa tämän tyyppisen kokonaisvaltaisen teoksen.


Pyörteenomainen visuaalisuus kuljettaa virtausta kohti kattoikkunasta muodostuvaa mustaa aukkoa.



Viimeinen ja omalla tavalla vaikuttavin teos saa seinät keinumaan ja jalat horjumaan. Siinä jos missä tuntee olevansa osa taideteosta.
Erityisherkkiä, epileptikkoja ja migreenistä kärsiviä varoitetaan voimakkaista efekteistä. Migreenin mahdollisuus on minunkin mielessäni saliin astuessani ja valmistaudun sulkemaan silmäni. Selviydyn kuitenkin ongelmitta runsaan neljän minuutin pituisesta kolmijalkaiseten korppien upeasta lentomatkasta avaruuden svääreissä.


Korpit nousevat lentoon kuin hävittäjäkoneet. Jahtaavat toisiaan ja tulevat jahdatuiksi. Törmäyksissä ne hajoavat ja muuttuvat kukiksi.


Tämän teoksen esittää aina tietokoneohjelma, joka järjestelee palaset joka kerta uudelleen. Jokainen katselukerta on uniikki. Se ei toistu koskaan samanlaisena.
Teoksen nimi muistuttaa hauskoja ääntämisharjoituksia - kuka sanoo nopeimmin: Crowns are Chased and Chasing Crowns are Destined to be Chased as well, Transcending Space.


Kun avajaisnäyttelystä on selvitty, voi tutkia museon merkitystä laajemmin. Kolmekymmentä luvun Lasipalatsi on herätetty uuteen kukoistukseen ränsistymisen vuosikymmenten ja parikymmentä vuotta sitten tehdyn peruskorjauksen jälkeen. Se on nyt hienosti saneerattu ja legendaarinen Bio Rex -elokuvateatteri on herätetty henkiin.


Lasipalatsin suunnittelivat arkkitehtuuriopiskelijat Viljo Revell, Heimo Riihimäki ja Niilo Kokko. Se edusti aikanaan ennakkoluulottomuutta - tyylipuhdasta funkkista. Ja uuden museon arkkitehtuuri jatkaa samaa ennakkoluulottomuutta tähän päivään tuotuna.


Valmistuessaan vuonna 1936 Bio Rex oli Helsinigin hienoin, modernein ja suurin elokuvateatteri. Renovoinnin jälkeen säännöllinen elokuvatoiminta palaa teatteriin. Teatterin tiloja voi edelleen vuokrata.


Amos Rexin sisäänkäynnin vieressä toimii Iittalan Amos Rex -myymälä. Se on hienolla tavalla sisustettu saneeratun Lasipalatsin henkeen 1930-luvun funkkistyyliin. Sisustuksesta ovat vastanneet Iittalan omat suunnittelijat.


Iittala on yksi museon seitsemästä pääyhteistyökumppanista.





Amos Rex -museon avajaisnäyttely jatkuu 6.1.2019 saakka, ja helmikuun alussa on luvassa uusi eurooppalaista nykytaidetta esittelevä näyttely. Museo on kansainväliseen tapaan tiistaisin suljettu.
Lisätiedot amosrex.fi


Terveisin,

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti