Kun kuunnellaan Habitaressa esillä olleita signaaleja, voidaan sanoa, että pyöreä muoto, vesi ja koti kiireettömyyden keitaana tekevät tuloaan.
Myös sisustamisen suuntausten taustalla ovat yleismaailmalliset megatrendit: ilmastonmuutos, urbanisoituminen, digitalisaatio ja ikääntyvä yhteiskunta. Habitaren Signals-näyttelyssa trendien tuomaa muutosta on haluttu symboloida neljän erilaisen maailman kautta. Vähemmän mutta parempaa, on nyt kulutuksen trendi.
Ajan illuusion on yksi näyttelyn teema
Odottavan aika on todella pitkä ja flow-tilassa tuskin huomaa ajan kulua. Tiimalasi on taas otettu ajan symboliksi. Tämä näkyi vahvasti myös viime kesän Japanin matkallani. Japanilaiset ovat trendianalyytikko Susanna Bjöklundin mukaan myös löytäneet tiimalasille uusia muotoja, kun ovat halunneet muuttaa vallitsevaa aikakäsitystä.Tiimalasi on mukana myös ns. uuden sukupolven symbolina ilmastonmuutoksen vastaisten mielenosoitusten symboliikassa, jossa se merkitsee katoamista ja sukupuuttoon kuolemista.
Kuplassa kaikki
Kaiken informaation keskellä kiinnitämme helposti huomiota vain meitä kiinnostaviin tai meille tarjottuihin asioihin. Ikämme, sukupuolemme ja taustamme vaikuttavat siihen, mistä kulmasta asioita tarkastelemme. Elämme subjektiivisissa kuplissa ja toisten näkökantoja voi olla vaikea ymmärtää. Erialaisuuden ennakkoluuloton tarkastelu on tarpeen. Sisustuksessa sitä symboloivat pyöreät muodot.Markku Keräsen värikkään kuplamaalaukset antavat tilaa leikille ja väreille.
Vesi vanhin voitehista
Japanilainen kylpyläkulttuuri, veden voima ja kasvit näkyvät näyttelyssä. Veden katsominen on rauhoittavaa ja vedessä voi rentoutua.Arvioidaan myös, että tulevaisuudessa maailmassa on yhä enemmän pulaa puhtaasta vedestä. Kun yhden t-paidan tuotantoon käytetään 2720 litraa eli yhden henkilön kolmen vuoden juomavesi, vähemmän ja parempaa on tässäkin hyvä kulutusteema.
Sudenkorentomainen valaisin on hieno toteutus vesihenkisesti teemasta. Alla hienot, veden hennot värit lasimaljakoissa. Vesiteeman väripalettiin on otettu näyttelyssä mukaan myös myrskyn värit.
Empatiaa ja tunnedataa
Ikea on tutkinut, että kodilta haetaan mm. viihtyisyyttä, turvallisuutta, yksityisyyttä. Ja lähes kolmaosa maailman ihmisistä ei tunne oloaan kotoisaksi. Esimerkiksi tätä taustaa vasten on helppo ymmärtää, että kodista halutaan luoda tila empatialle ja tunteille. Äänen ja tuoksujen merkitys kasvaa.Alla oleva, löhöämään houkutteleva sohva on suunniteltu vain olemista varten. Se antaa tilaa.
Kirjat ja kasvit luovat koteihin lämmintä tunnelmaa. On myös tutkittu kaunokirjallisuuden lukeminen opettaa ihmisille myötätuntoa.
Näyttelyn eri teemat ovat saaneet myös omat värit. Alla on esitetty niiden mielenkiintoiset yhdistelmät.
Värejä on valtavasti. Niistä ei kaikkien kuitenkaan tarvitse pitää. Jos pitää hillitystä ja vähävärisestä sisustamisesta, myös sillä on aina oma paikkansa. Tänä vuonna klassinen Bauhaus taide- ja arkkitehtuurikoulun syntymästä ja sen luomasta funktionalismista tulee kuluneeksi tänä vuonna100 vuotta ja se antaa paljon inspiraatiota myös muotoiluun. Selkeyttä ja graafisuutta.
Skannon messuosasto oli minun mielestäni yksi messujen tyylikkäin. Se ikään kuin kokosi yhteen vallitsevat suuntaukset.
Pyöreät muodot, kevytrakenteiset huonekalut, viherkasvit...
Lattianvalmistaja Tarkett toi Habitareen Note Design Studion Milanon Design Weekille suunnitteleman Formations-installaation. Teos on syntynyt täysin kierrätettävissä olevasta lattiamateriaalista.
Huoli merien ja ilmaston tilasta oli läsnä myös Marja Hepo-Ahon ja Marja Paunilan suunnittelemissa Kasvisto-lasiteoksissa.
Keramiikkataitelija Laura Itkosen hieno käsin kuparista ja keramiikasta valmistama seinäteos Marquis on upea. Se nostaa esiin kaarevat muodot.
MUOTO2 brändin hauskat seinäripustimet ovat kuin pieni perhosparvi.
Terveisin,
Marja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti