maanantai 7. lokakuuta 2019

MUJI avaa Helsingissä 8.11

Japanilainen muoti- ja lifestyle-talo MUJI avaa marraskuun 8. päivä Suomeen Euroopan suurimman konseptimyymälänsä. Se sijaitsee Helsingin Kampin kauppakeskuksessa, josta tilaa on varattu kokonainen kerros.
Vuosi sitten MUJI tuli markkinoillemme pop-up myymälällä, ja tämä vuosi Kampissa on remontoitu tilaa uudelle myymäläkonseptille. Aiemmin tänä syksynä MUJI avasi myymälän Tukholmassa, Åhléns Cityssä.


Kamppiin on tulossa sisustustuotteita, astioita, kirjoja, vaatteita ja kodin tavaroita. Lisäksi myymälän yhteyteen avataan oma kahvila-ravintola.

Kesälomallani minulla oli mahdollisuus tutustua MUJI-myymälään ja sen konseptiin Japanin Fukuokassa. Myymälä on yksi Japanin yli neljästäsadasta myymälästä ja se sijaitsee valtavassa Canal Cityn kauppakeskuksessa. Jotain tämän henkistä kokonaisuutta voimme varmasti odottaa myös Helsinkiin.


Tuotteita ilman brändiä

MUJI on syntynyt vastailmiönä kulutuksen kasvulle ja brändilähtöisyydelle. Yrityksen filosofiaan kuuluu, että tuotteet ovat anonyymejä. Niiden suunnittelijoita tai valmistajia ei nosteta näkyvästi esiin. Tähän viittaa myös MUJIn japaninkielinen nimi Mujirushi Ryōhin, joka tarkoittaa laadukkaita tuotteita ilman brädiä.



Kohtuuhintaisia tuotteita tavallisille ihmisille

MUJI-konseptin ideana on tarjota tavallisille ihmisille yksinkertaisia, kestäviä ja kohtuuhintaisia tuotteita. Niiden suunnittelussa ja tuotannossa panostetaan laatuun. Tuotteiden halutaan olevan myös ekologisesti kestäviä ja tyyliltään ajattomia. 
Kun tuotteita katselee saa juurikin kuvan yksinkertaisuudesta, helppoudesta ja tyylikkyydestä. Mutta toisaalta tuntee hukkuvansa tavaran ja tarjonnan paljouteen.



Asiakaspalvelu keskiössä

Fukuokan myymälään on haluttu luoda miellyttävä tunnelma. Iloiset ihmiset tervehtivät ja tarjoavat apua hymyillen. Merkillistä oli se, että lähes heti, kun meidät oli noteerattu suomea puhuvina asiakkaina, alkoi myymälän musiikkina soida suomalainen Värttinä. Sattumaako vai taitavaa asiakkaiden tunnistamista?


Konseptiin kuuluu myös kirjakauppa. Kiinnitin huomiota suureen lastenkirjojen tarjontaan. Ja Japanissa kun oltiin, olivat mukana myös erilaiset sarjakuvat ja manga. Löytyipä hyllystä myös suomalaisia kirjoja.


Ostosten lomassa voi viihtyä kahvilassa

Vaatteiden, päivittäistavaroiden ja kirjojen myynnin lisäksi ihmisten halutaan viihtyvän MUJI-myymälöissä ja viettävän aikaa esimerkiksi kahvin ja välipalojen ääressä. 


Tältä näytti Fukuokan Café MUJI. Helsingin ravintola tulee olemaan Euroopan ensimmäinen. Konsepti lienee hyvin samantyylinen, jossa tarjolla on kahvia, teetä, leivonnaisia, smoothie-tyyppisiä juomia ja terveystuotteita.

Fukuokan myymälässä oli myös oma ruokatarvikkeiden osasto. Tarjolla oli eniten helppoja valmisruokaratkaisuja.


Konseptimyymälässä on lupa viihtyä ja etsiä ideoita, suunnitella.



Fukuokan myymälässä oli useampi kerros. Siirtymätilat oli hyödynnetty tuote-esittelyille. Tässä näyttävä valaisinten esillepano.


Viherkasvit ovat myös osa MUJI-tuotevalikoimaa. Nähtäväksi jää, onko näin myös Helsingissä.




Euroopan suurin MUJI on kohta täällä

Tällä hetkellä Helsingin Kampissa palvelee pienimuotoinen MUJI pop-up. Mutta kuukauden kuluttua tilanne on täysin toinen.
Odotan mielenkiinnolla uuden konseptimyymälän avautumista. Ostohysteriaa ei minun kohdallani ole tulossa ja MUJIn huippusuositun tuotteen, ultraääniaaltoja hyödyntävän tuoksudiffuuserin olen jo hankkinut.
Minua kiinnostaa erityisesti, miltä näyttää Euroopan suurin MUJI?



Terveisin,

Marja


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti